Dorfromantik: The Board Game (Review)

👤Aantal spelers: 1 tot 6 spelers
🕰️Speelduur: gemiddeld, 30 tot 60 min.
📦Uitgever: Pegasus Spiele
🧩Categorie: Tile Placement, Coöperatief
🌈Thema: Idyllisch Dorp

Voor degenen die de videogame ook kennen: Dorfromantik: The Board Game is minstens net zo rustgevend als de digitale versie. Ook als je niet bekend bent met de videogame merk je al snel dat het plaatsen van tegels en daarmee een dorp creëren een ontspannende taak is die je veel voldoening geeft door het scoren van punten. Dat je met deze punten ook nog eens kunt zorgen dat je spel steeds uitgebreider wordt, is natuurlijk helemaal tof!

In Dorfromantik: The Board Game werk je samen met je medespelers, het is namelijk een coöperatief spel. Om de beurt pakken de spelers een tegel van de voorraad en proberen deze zo optimaal mogelijk neer te leggen. Het is daarbij de bedoeling om punten te scoren door het behalen van opdrachten. Hoe meer opdrachten je weet te vervullen, hoe meer punten je scoort.., hoe meer je kunt vrijspelen en toevoegen aan je volgende potje! Dorfromantik is namelijk een campaign-spel: na ieder spel kom je verder en voeg je opdrachten en/of speciale tegels toe. Dit zorgt niet alleen voor een hoge herspeelbaarheidsfactor, maar ook voor extra motivatie. Je wilt natuurlijk niets liever dan zo snel mogelijk de volgende box openmaken.

Zoals gezegd leggen spelers om de beurt een tegel neer. Er zijn twee stapels met tegels: de standaardtegels en de tegels met daarop de opdrachten. In de eerste drie beurten van het spel worden er opdrachttegels gelegd, zo heb je meteen een doel. Daarna worden de standaardtegels geraapt, totdat er een opdracht is voltooid, dan wordt er weer een opdrachttegel gepakt om de voltooide opdracht te vervangen (zo liggen en dus altijd drie opdrachten op het speelveld). Zodra een opdrachttegel wordt omgedraaid, leg je er een fiche op waar een getal op staat. Dit getal geeft aan hoeveel tegels je van deze categorie moet aansluiten om de opdracht te voltooien. Tegelijk is dit getal het aantal punten dat je scoort. Er zijn nog andere manieren om punten te scoren, maar om spoilers te voorkomen bespreek ik deze hier niet.

Als alle tegels op zijn, of er zijn alleen nog opdrachttegels over, maar je kunt er geen meer voltooien, dan is het spel afgelopen. Je telt dan alle punten bij elkaar op, hiervoor kun je het scoreblok gebruiken dat bij het spel zit. Dat gaat zeker onmisbaar blijken wanneer je meer onderdelen aan het spel hebt toegevoegd, want uiteindelijk krijg je voor héél veel verschillende dingen punten!
Aan de hand van hoeveel punten je behaald hebt dit potje, bepaal je hoeveel kruisjes je mag zetten op het campaign sheet. Dit is je weg naar het ontgrendelen van meer spelmateriaal.

Dorfromantik is een ontzettend leuk en kleurrijk spel en één van de meest ontspannende spellen in onze collectie. We spelen het vaak nadat we een compleet nieuw spel hebben gespeeld en de regels daarvan hebben moeten leren, of na een zwaar spel wat een aantal uur geduurd heeft. Toch biedt Dorfromantik ook genoeg uitdaging en is het altijd spannend hoeveel punten je nu daadwerkelijk gescoord hebt en wat je daarmee kunt gaan vrijspelen. Zeker wanneer je meer spelmateriaal tot je beschikking hebt is het een kwestie van keuzes maken op welk doel je je wil gaan richten. Punten kunnen op vele manieren worden gescoord, echter is het niet haalbaar dit allemaal ieder spel te doen. Afhankelijk van welke tegel je wanneer raapt, zul je moeten kijken welke opdrachten het meest rendabel gaan zijn.
Vanwege de vele opties kan het spel soms wel wat overweldigend overkomen en zijn er ook vaak aspecten die je snel vergeet toe te passen, waardoor je kostbare punten kunt mislopen. Daarnaast is het optellen van de eindscore op zichzelf al best een tijdrovende puzzel.

De componenten zijn van goede kwaliteit, de spelregels zijn simpel en het is (niet geheel onbelangrijk) duidelijk wanneer je welk spelmateriaal moet toevoegen. Het extra materiaal zit namelijk in genummerde doosjes verpakt en het campaign sheet geeft precies aan wanneer je welk doosje moet openen. In ieder doosje zit ook een overzicht van welk materiaal er in hoort te zitten, heel fijn voor wanneer je weer vanaf nul zou willen beginnen of een campaign wil starten met een andere groep spelers. Daarover gesproken: Dorfromantik behoeft bijna geen uitleg voor nieuwe spelers, een voorbeeldbeurt van een speler die bekend is met het spel is voldoende en bovendien is het spel natuurlijk coöperatief, dus er kan en mag  (en moet) overlegd worden.

Eindoordeel:
Dorfromantik is een perfect spel om te ontspannen met voldoende interessante aspecten. Het geeft een hoop voldoening om aan het einde van het spel jouw dorp op tafel te zien liggen en daarna nieuwe spelelementen te ontgrendelen. Dat is dé drijfveer om het spel te blijven spelen en zorgt voor bijna oneindige herspeelbaarheid. Het optellen van de punten is wel een flinke taak en duurt naar mijn mening toch iets te lang, zeker naarmate je verder komt in de campaign.
Het spel is geschikt om te spelen met zowel ervaren als minder ervaren spelers. Absoluut een aanrader en al helemaal voor mensen die de videogame graag spelen.

Dorfromantik: The Board Game krijgt van mij een: 8,5