Fairy Trails (Review)

👤Aantal spelers: 1 of 2 spelers
🕰️Speelduur: kort, 20 min.
📦Uitgever: White Goblin Games
🧩Categorie: Puzzelspel
🌈Thema: Fantasie

Fairy Trails is een erg eenvoudig spelletje voor twee spelers; de één speelt de dwergen (geel), de ander de feeën (paars). De spelers leggen om de beurt een kaart neer, zo ontstaat er een netwerk aan bospaden. Het is de bedoeling om paden in je eigen kleur af te sluiten. Zodra een pad is afgesloten, plaats je een fiche op ieder huisje dat aan de route grenst. Wie het eerste al zijn fiches heeft geplaatst, is de winnaar!

De doos van het spel is echt prima. Fijn formaat, dus makkelijk mee te nemen (past niet in je broekzak nee, maar een kleine tas volstaat). De artwork is vrij simpel, maar omvat wel het thema van het spel. Ik vind vooral de verschillende lettertypes voor de twee woorden in de titel een leuke touch, die de hele doos wat speelsheid meegeeft. Op de achterzijde staat eigenlijk alles wat je moet weten om het spel te kunnen spelen.

Dan de set-up en spelregels, voor zover die er zijn…
Iedere speler krijgt de fiches in zijn of haar kleur; speel je de dwergen krijg je de gele fiches (en ga je gele routes proberen af te sluiten), speel je de feeën dan krijg je de paarse (paarse routes, we snappen het…).
Beide spelers krijgen twee kaarten. Ook is er één startkaart, die wordt in het midden van de tafel gelegd. Vanaf hier gaat de route uitgebreid worden.
Om de beurt, te beginnen met de speler die als laatste een boswandeling heeft gemaakt, leggen de spelers één van de twee kaarten uit hun hand aan. Daarna wordt er gekeken of er afgesloten routes zijn. Zo ja, dan legt de speler van wie de route is op ieder huisje langs deze route één van zijn fiches. De speler die aan de beurt was vult zijn hand weer aan tot twee kaarten en dan is de volgende aan de beurt. Dit gaat zo door totdat één van de twee spelers alle fiches heeft kunnen plaatsen, of totdat er geen kaarten meer op de trekstapel liggen (gefeliciteerd, jullie zijn allebei verdwaald!).

Simpel zat dus, en ook echt wel leuk om te spelen. Je bent nog geen 5 minuten kwijt aan het lezen van de spelregels en hoeft er daarna ook niet meer naar terug te grijpen. Daarmee is het bovendien een perfect spel om met iemand te spelen die niet zo bekend is met bordspellen.
Je moet wel houden van een beetje puzzelen. Hoewel de regels eenvoudig zijn is het vaak toch nog best een uitdaging om de juist kaart op de juiste plek te krijgen. Je hebt tenslotte maar twee opties (die vaak allebei niet zijn wat je nodig hebt…) en je moet ook opletten dat je je eigen ruiten niet ingooit en per ongeluk de routes van je tegenstander aan het verlengen of zelfs afsluiten bent. Dit geeft het spel net dat beetje extra wat het nodig heeft om niet in de categorie té makkelijk te vallen.

Wat ik wel een redelijk groot minpunt vind, is dat het spel wat chaotisch en onoverzichtelijk oogt. Het ziet er schattig uit hoor, die huisjes, paadjes en bomen. Maar je zoekt je af en toe een ongeluk naar hoe de routes precies lopen, waar ze eindigen en of er nog ergens een vertakking loopt die je over het hoofd hebt gezien. Zeker wanneer je op verschillende plekken routes hebt lopen, raak je gemakkelijk het overzicht kwijt en is de kans aanwezig dat je bepaalde paden vergeet of zelfs nog helemaal niet hebt gezien. Tegen het einde van het spel ben je dan te laat om deze routes nog te voltooien.Eindoordeel:
Zeker een spelletje wat regelmatig op tafel kan komen, vooral als je even een halfuurtje de tijd moet vullen. Heb je meer zin om een diepgaand of competitief kort spel te spelen, dan laat je deze staan. Het thema is leuk, maar heeft alleen invloed op het uiterlijk van het spel. Dat laat overigens wat de kaarten en lay-out betreft nog wat te wensen over, het spel ziet er wat onoverzichtelijk uit.

Eindoordeel:

Fairy Trails krijgt van mij een: 6,5