Ga met ons mee op avontuur door de Bordspellentuin ... en ontdek de veelzijdige wereld van bordspellen!

Pandemic: The Cure (Review)



👤Aantal spelers: 2 tot 5 spelers
🕰️Speelduur: gemiddeld, 30 min.
📦Uitgever: Z-Man Games
🧩Categorie: Dobbelspel, coöperatief
🌈Thema: Medisch


Pandemic: The Cure is simpelweg Pandemic, maar dan met dobbelstenen. Het is een spel voor 2 tot 5 spelers waarbij je moet samenwerken om vaccins te vinden voor verschillende ziektes. En dan maar hopen dat die dobbelstenen je goed gezind zijn.

Over de cover van de doos heb ik niet zoveel te zeggen; het geeft het onderwerp van het spel weer en dat is het. De informatie op de achterkant maakt je ook alleen wijzer als je al weet hoe de gewone Pandemic in elkaar steekt.
De dobbelstenen zijn van goede kwaliteit en zien er uit alsof die echt wel een aantal jaren mee kunnen, zelfs na vele malen spelen.

De setup van het spel is erg makkelijk en snel gedaan. Dat is alvast één pluspunt.
Elke speler krijgt willekeurig één van de personages en de bijbehorende actie-dobbelstenen.
Er is geen speelbord, maar het ‘speelveld’ bestaat uit 6 ronde tegels met daarop dobbelsteenzijdes 1 t/m 6 afgebeeld. Dit zijn de zogenaamde Region Tiles en worden, op volgorde met de klok mee, in een cirkel op tafel gelegd. In het midden hiervan plaats je het ‘Treatment Center’ (de sporen waarop je de outbreaks en epidemics bijhoudt).
Verder is er nog een grote CDC-tegel, een Cured Diseases-kaart en leg je 3 Event-kaarten open neer.
Gooi 12 Infection-dobbelstenen, leg deze op de corresponderende Region tiles en je kunt aan de slag!



Ik zal niet te diep ingaan op de spelregels, maar om mijn mening over het spel toe te kunnen lichten is het toch wel van belang dat ik je een idee geef wat je moet doen in je beurt.
Het eerste wat je doet wanneer je aan de beurt bent, is jouw eigen dobbelstenen gooien. Die gaan namelijk voor je bepalen welke acties je kunt uitvoeren, in tegenstelling tot in het gewone Pandemic, waar je zelf kiest welke vier acties je uitvoert. Je mag opnieuw blijven gooien totdat je het gewenste resultaat hebt, maar pas wel op want als je een ‘biohazard’ rolt heb je dikke vette pech. Deze dobbelsteen mag je namelijk niet meer opnieuw gooien en bovendien ga je voor iedere ‘biohazard’ een stap vooruit op de Infection Rate (het groene spoor). En voor alle duidelijkheid: dat wil je niet.
Maar oké, laten we niet meteen van het slechtste uitgaan. Voor ieder ander symbool dat je gooit, mag je de actie uitvoeren die daarbij hoort:
– Gooi je een vliegtuig, dan mag je naar een andere regio vliegen;
– Gooi je een boot, dan mag je naar een aangrenzende regio varen;
– Gooi je een spuitje, dan mag je een dobbelsteen verwijderen van de regio waar je staat en deze in het midden plaatsen OF een dobbelsteen vanuit het midden terug in de zak doen;
– Gooi je een potje, dan mag je een dobbelsteen uit het midden pakken en jouw dobbelsteen daar op leggen. (Zo kom je aan dobbelstenen om vaccins te vinden.)
Er zijn nog meer acties, maar die zijn dan afhankelijk van welk personage je speelt. Ik laat het daarom voor nu achterwege om deze allemaal te benoemen.

Na het uitvoeren van de acties, mag je eventueel jouw met potjes verzamelde dobbelstenen aan een andere speler geven, mits deze op dezelfde regio staat als jij.
Daarna kun je een poging wagen om met verzamelde dobbelstenen een vaccin te vinden, je moet hiervoor 13 of meer gooien.

Nu is eigenlijk in theorie jouw beurt voorbij en is het tijd voor het spel om dingen voor je te verpesten. Dus doe alsof je het spel bent, gooi zoveel Infection-dobbelstenen als aangegeven op de Infection Rate en plaats ze op de corresponderende regio’s.

En dat is het eigenlijk, meer hoef je niet te doen. Behalve je bemoeien met de beurten van andere spelers natuurlijk, je moet het immers wel samen doen. Oh ja, en in paniek raken als er ergens teveel dobbelstenen liggen waardoor een outbreak niet lang uit kan blijven of er een epidemic aan zit te komen. Wie weet kan die ene Event-kaart wel uitkomst bieden?

Pro Tip: Geef iedere speler zo’n kaartje. Scheelt je uitleggen.

Ik vind dit spel echt ontzettend leuk om te spelen. Het ligt zo op tafel en is ook ideaal om te doen met mensen die niet zo vaak bordspellen doen. Voordat ik Pandemic: The Cure in de collectie had, grepen we vaak naar de gewone Pandemic wanneer er bezoek kwam, maar tijdens het klaarzetten daarvan lijken sommigen de draad al volledig kwijt te raken. Dat heb je met deze variant totaal niet, waardoor het minder afschrikt en je natuurlijk ook simpelweg sneller kunt beginnen met spelen. Als je ervoor zorgt dat degenen die bekend zijn met het spel als eersten hun beurt spelen, dan weet de rest precies wat ze moeten doen wanneer zij aan zet zijn.
Het is een snel en gestroomlijnd spel met veel keuzemogelijkheden, zelfs al ben je gebonden aan wat je gooit. Het push-your-luck-element wat erbij komt kijken geeft net dat beetje meer spanning en dat kan het spel wel gebruiken. Ik heb gemerkt dat wanneer het bergafwaarts begint te gaan, er ook niet echt meer een uitweg is. Zodra je de grip verliest, kan het spel ineens heel snel afgelopen zijn. De kettingreacties van de outbreaks zijn af en toe een beetje extreem, maar goed je weet waar je aan begint met een dobbelspel.
Je hoeft ook niet per se een hele tactiek uit te denken om het spel te kunnen winnen. Vaak probeer je gewoon zo goed mogelijk te reageren op wat er is gebeurd in de beurt voor die van jou en kijk je misschien hooguit naar wat de speler na jou het beste zou kunnen doen. Er zijn teveel veranderingen in het speelveld die elkaar snel opvolgen. Er zijn gelukkig genoeg andere spellen waarbij je je vooruitdenkend vermogen kunt testen, maar daar is Pandemic: The Cure minder geschikt voor. En dat is prima!

Eindoordeel:
Een snel en herspeelbaar dobbelspel met genoeg mogelijkheden voor de spelers. Ruime keuze uit personages met elk hun unieke eigenschappen, waardoor iedere keer dat het spel op tafel komt het weer nèt even anders uitpakt. Groot pluspunt dat je snel kunt beginnen met spelen, het spel ligt letterlijk binnen drie minuten op tafel en het kost hooguit tien minuten om het spel aan een nieuwe speler uit te leggen.
Het mist wellicht een beetje diepgang aangezien je niet echt de kans krijgt om een plan te bedenken en uit te voeren, daar is het tempo te hoog voor. De nadruk ligt daarom ook minder op samenwerken dan bij de gewone Pandemic. Het gaat meer om samen beslissen wat een speler moet doen om de schade te beperken.

Pandemic: The Cure krijgt van mij een: 8